Voeding en Doshatype
‘Luisteren’ naar de verlangens en behoeften van je eigen lichaam is misschien wel de belangrijkste stap naar verantwoorde en gezonde voedingsgewoonten. Je lichaam geeft aan of het voedsel nodig heeft en ook of je goed hebt gegeten of niet. Speekseltoename en een knorrende maag zijn signalen dat er gegeten moet worden. Hoofdpijn en duizeligheid geven aan dat je te lang hebt gewacht met eten. Voel je je na het eten opgeblazen, zwaar, loom en moe, een beetje misselijk, heb je last van je maag of spelen je darmen op; dan zijn dat signalen van je lichaam dat je verkeerd hebt gegeten en gedronken. Binnen onze moderne westerse eetcultuur betekent dat over het algemeen te veel, te vet, te zoet en vaak overgoten met iets te veel alcohol (wijn, bier) of koolzuurhoudende frisdranken. En dat alles wordt dan ook dikwijls te snel naar binnen gewerkt. Bovendien eten we vaak op willekeurige en wisselende tijden.
Vata – Pitta – Kapha
De ayurveda deelt voedsel in volgens haar hoedanigheden (guna’s) en de smaken (rasa’s) Guna’s zijn o.a.: zwaar en licht, droog en vetachtig, heet en koud. Rasa’s zijn : zoet en zout, zuur en scherp (pedis), bitter en wrang. Verantwoorde dagelijkse voeding dient je dosha’s te balanceren en dient alle zes de smaken (rasa’s) te bevatten.
Vata’s varen wel bij warm, vettig en vochtig voedsel. Licht gezouten, gezoet met fructose of honing en zachtzuur waar nodig. Zorg voor licht verteerbare produkten en kleine porties. Graanprodukten zijn goed. Kleine porties peulvruchten ook. Groenten roerbakken, stoven of fruiten in koudgeperste olie. Eieren en witvlees voor de eiwitten bereiden met wat knoflook, gember, zwarte peper en een snufje zeezout. Yoghurt (kamertemperatuur), melk (warm met honing en gember). Zoete vruchten, gemalen noten, milde kruiden, kruidenthee. Geen koffie en geen sterke drank, geen koolzuurhoudende dranken.
Pitta’s varen wel bij koel, droog en zowel een beetje wrang als ook bij zoetig voedsel. De lunch is de belangrijkste maaltijd voor Pitta’s. Rust bij de maaltijden is heel belangrijk voor zo’n energieke, snel opgewonden type. Niet eten als men boos en opgewonden is. Pitta’s hebben een sterke spijsvertering waardoor ze snel geneigd zijn tot overdadig eten. En dat is helemaal fout! Pitta voedsel dient zwaar, droog, koel, bitter, zoet en wrang te zijn. Zorg voor een licht ontbijt, een stevige lunch en een lichte avondmaaltijd op regelmatige tijden. Avondeten rond zes uur.
Kapha’s varen wel bij licht, droog, scherp, heet en bitter en wrang voedsel. Kapha’s doen er goed aan zich bij het ontbijt te beperken tot een kop kruidenthee. Gebruik op vaste tijden de lunch en de avondmaaltijd. Wees zuinig met zoet en zout.