Shilaabyanga (hotstone)

Deze massage is zeer geschikt voor mensen die last hebben van fibromyalgie maar ook voor gewrichtsproblemen zoals reuma en artrose.

In onze Westerse cultuur gebruiken we de hotstone behandeling vooral ter ontspanning. In de oosterse cultuur gebruikt men al eeuwenlang warme stenen om ziekten en aandoeningen te voorkomen en te behandelen. De stenen worden dan onder andere geplaatst op de acupunctuurpunten en de therapeut strijkt ermee over de meridianen.

Er wordt gebruik gemaakt van basaltstenen. De hotstone behandeling draagt bij aan een positief herstel van het lichaam. De bloedcirculatie wordt meer op gang gebracht waardoor spieren beter worden doorbloed. Er is een snellere afvoer van afvalstoffen wat helpt bij het ontgiften van het lichaam.

De therapie in de vorm van wrijven volgt nadat de hete stenen een tijdje op de aandachtspunten hebben gelegen. Voor de hotstone behandeling gebruikt de therapeut de hete stenen samen met warme olie. De therapie bestaat meestal uit lange rustige en cirkelvormige strijkbewegingen. Elke therapeut heeft zijn eigen ‘kneepjes’ zoals bijvoorbeeld trommelen op de stenen. Een hotstone therapeutische behandeling draagt bij aan:

• zelfherstel van het lichaam;
  • het afvoeren van afvalstoffen;
  • ontgiften van het lichaam;
  • het stimuleren van organen;
  • een betere doorbloeding.

Hotstone niet altijd geschikt

Een contra-indicatie is bij het gebruik van bepaalde medicijnen zoals zware pijnstillers en antidepressiva. Het gebruik van genotsmiddelen als bijvoorbeeld alcohol en drugs gaan niet goed samen met een hotstone behandeling.