Een deel van de slaapproblemen en slechte slaapkwaliteit komt door de snelle en jachtige tijd waarin we leven. Ingegeven de moderne technologische ontwikkelingen. Inderdaad de talloze schermen als smartphones, tablets en meer. Die devices zorgen dat we continu alert zijn, tot laat actief met werk en (social) media en te laat naar bed gaan. Het brein krijgt daardoor nauwelijks rust, noch ’s avonds noch ‘s nachts. Dat wordt nogmaals versterkt door het blauwe licht dat al de schermen verspreiden. Bekend is onder meer dat het blauwe schermlicht de biologische klok verstoort.

Uiteraard zijn er meer zaken die funest zijn voor een goede nachtrust. Denk aan slechte eetgewoonten, laat alcohol drinken, te weinig buitenlucht en onvoldoende bewegen. Ook piekeren en tobben over problemen op het werk en/of thuis kunnen slaaptekort in de hand werken. Verder zijn er lichamelijke en psychische aandoeningen die slaapproblemen bevorderen. Bijvoorbeeld rusteloze benen, opvliegers, hartkloppingen, tandenknarsen, een depressie of angststoornis.

Kortom, ontspannen inslapen en doorslapen kan zodoende een flinke opgave worden. Herkenbaar? Gelukkig is beter slapen te leren en dat is simpel gezegd wat een slaapcoach doet. Slechte slapers coachen en helpen de ervaren slaapproblemen op te lossen.

Wat doet een slaapcoach nu precies?

Een slaapcoach begeleidt en behandelt mensen met slaapproblemen. Tijdens het coachingtraject geeft de coach je onder andere inzicht in je slaapgedrag, hoe je verstoorde slaappatroon is ontstaan en hoe die in stand wordt gehouden. Ook praat je met de slaapexpert over de gevolgen van slecht slapen, welke stappen je kunt zetten om een gezonde nachtrust te bevorderen en hoe je bijvoorbeeld bepaalde negatieve gedachtenpatronen doorbreekt. Hierbij gaat het niet om het aanleren van trucs, maar worden ‘evidence based’ methoden en technieken gebruikt. Verder staat de slaapcoach stil bij het belang van gezonde voeding, omgaan met stress, bewegen en slaapcomfort plus -hygiëne. Immers, die zaken hebben allemaal invloed op hoe je uiteindelijk slaapt.

Kortom, een slaapcoach helpt je weer de regie te krijgen over je slaap, zodat je je ‘s ochtends weer uitgerust voelt. Dus fitter bent, meer energie hebt, plezier ervaart en geniet van je dagelijkse leven.